måndag 5 september 2011

Aronia

Superbäret Aronia mognar. Aronia hos oss är en häck. En fantastisk häck! Buskarna är ~2 m höga och är vacker året om. På hösten blir de brandkårsröda/gula och tillsammans med de svarta bären är häcken verkligen dekorativ. Bären skall vara ett av de nyttigaste har jag läst;) Tror dock att en hel del av nyttigheterna försvinner när man lagar till dem. Men man kan ju tänka att de är nyttiga, trots sockret;)
Läs mer: Aronia. 

 Grenarna på buskarna formligen dignar av alla bär. Vissa år tar fåglarna dem innan jag hinner med. Andra år sitter de kvar till våren! Så i år när jag såg trastarna kom så skyndade jag mig ut för att plocka:)

 Bären är större än svarta vinbär. Smaken är lite sträv/besk och utan syra, med en ton av körsbär, tycker jag. De är godast riktigt mogna. Det är i kontakt med socker och gärna citron som det händer saker ...

 Här väntar 8 liter på att få komma in i frysen. Och mer står på tur. I år provar jag även att torka dem, få se hur det går!

Så vad gör man då med alla bär? Aronialikör slår allt i likörväg. Färgen, doften, smaken! Men den skall vara stark (använder mig av färjornas 60% vodka), inte för söt med en touch av vanilj och kanske citron!
Sylt och marmelad är en höjdare på rostat bröd, gärna kokad med lite citron för syran skull.
Saft, bärpajer, kakor mm mm

Och så klart att fåglarna ska ha lite nyttigheter;)

Mmmm 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar