tisdag 15 maj 2012

Ingrids trädgård

På besök i min granne Ingrids fina trädgård. Här finns det många ovanliga växter.
Eftersom våren är så sen i år så kommer växtligheten också lite senare än brukligt så här års. 

Inte många dagar gamla är dessa små harungar som med blotta förskräckelsen undkom döden från en trädgårdstrimmer. Farligt nära gräskanten låg de gömda! Var är harmamman, undrar man?    

Ljuvlig bukett av vit Kungsängslilja!  

Färggrann Balkansippa och Vit Bollviva.

Sorgklockan nickar sorgset med sina gula blommor.

Brunnera variegata. Intensiv med sina blåa blommor och grön/vita blad.

Ståtlig Magnolia Merrill som klarat frosten i år.

Sköna blommor på "bar" kvist.

Kejsarkrona

Kontrastrikt med ljung mot glas och grus.

Vacker tuva med vit Pärlhyacint.

Ljuvligt vårblommande lökar som fått vara ifred för rådjuren i år (peppar, peppar...)

Attans liljebaggar som äter upp våra liljor!

Kul och galen trädgårdstomte!

Vad hittar jag i min egen trädgård då???

 Gullvivor naturligtvis! Överallt!

Och Vit Fetknopp i en liten skreva på berget!

Den här lilla överlevnadsstarka klematisen hittade jag bland några stenar förra året! Försökte få upp den med rötterna hela. Gick så där! Men den fick komma i en kruka och tog sig. Den klarade vintern i mitt ouppvärmda växthus, så den måste
 vara en riktig fighter! Fick nu lite fräsch jord i väntan på sin slutliga placering.
Helt underbar tycker jag. Tänk vad naturen kan ordna vackert!

 Plommonträdet har börjat blomma. Hoppas på GOD skörd!

Pingstliljor i massor av en gammal sort som doftar underbart!

Pigga liljeformade tulpaner som växer mitt inne bland rosorna. Blir nog lite trångt för lökarna!

Bigarråträdet blommar också. Hoppas det blir några bär i år. Blir första gången i så fall:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar