måndag 27 februari 2012

På spaning efter våren ...

... så hittar jag mest gamla perenner. Som ståtliga stilleben står de vackert emot snön. 
Jag vägrar klippa ner dem på hösten och får nu min belöning :) Jag gör en rundtur i trädgården och ser att ...

... pilen är full med sina "videkissar" ...

 ... mjuka som silke.

Hasselns hanhängen börjar bli klara för blomning.

Bergenia. Rådjursmat! Trist! Gå någon annanstans och ät!!! T.ex. till fågelmaten (där de brukar rensa upp på marken)!

Höstanemonen har fortfarande sitt prydnadsvärde kvar! 

Rhododendron ser lite frusen ut, men den står i standby! Snart så ... :)

Likt en ballerina så står den gamla, vissna rosen och "lyfter" på kjolen/foderbladen.

 Rosenbräckan väntar grön på att snön skall smälta.

En liiiten En tittar upp ur snön, liksom för att säga "jag klarade det, alltså vintern"!

Den Röda Solhatten stoltserar fortfarande med sina "blommor".

Hmmm, blir fundersam om detta är Fackelblomsterns eller Axveronikans frökolvar! Men, de lyser guldbrunt i solen och kontrasterar fint mot snöns blåa skuggor. I mina ögon mycket vackra.

 Som hårtussar hänger Klematis Propertius fröställningar kvar och vajar i vinden. Kanske slår något frö rot och ger upphov till en ny liten planta? 

Totte funderar vad jag pysslar med :)

 Jodå, fast den gångna natten bjöd på -10 grader så ser min timjan ut att ha övervintrat. En riktig tuffing!

 Jätteverbenan står stadigt och trotsar både snö och vind utan att lägga sig ner. Fast det är förstås bara fröna som den bjuder på, resten dör under vintern, om man inte gräver upp den.

Även en annan Klematis visar sina fröställningar. 

Vintergrön Eldtorn som förhoppningsvis skall börja blomma till våren. Kanske man får se dessa fantastiska eldfärgade bär till hösten?

Fröställning från den vitlöksmakande Kinesiska gräslöken.

 Paradisäpplena ser lite skrumpna ut. Snart dags för nya!

 Nu är de på G! Alltså snödropparna. Underbart!

Även syrenen ligger i startgroparna.

Dagarna har bjudit på flera plusgrader, idag +7.5 grader, så nu går snösmältningen snabbt. Men nätterna är kalla så det fryser på igen! Men för varje dag så ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar